1 maj 2010

Första Maj blev Sveriges första allmänna helgdag(1939) som inte hade koppling till Kyrkan! 2005 blev Nationaldagen den andra allmänna helgdagen i Sverige.
Första Maj har firats runt om i världen sedan antiken för att fira vårens ankomst.  Sedan 1890 har Sverige haft Förstamajdemostrationer. Första Maj har blivit Arbetarrörelsens internationella högtidsdag.


När jag kollar om Majblomman har någon koppling till Första maj håller jag på att sätta kaffet i halsen, har tydligen missat att:
MAJBLOMMAN TILLVERKAS MANUELLT I KINA EFTERSOM DEN SVENSKA MASKINEN SOM TILLVERKADE DEM GICK SÖNDER!
Arbetarna där tjänar 1000 kronor i månaden och tillåts besöka sin familj en gång om året! De sover i sovsalar på fabriken!
Majblommans riksförbund betalar 16 öre till fabriken Good Luck för en majblomma som säljs för 10 kronor här i
Sverige, av barn naturligtvis som får en del av sin omsättning. Majblomman säljs för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige!!!

Jag känner mig väldigt kluven nu! Ska jag köpa en eller inte....

Nä nu har jag bestämt mig! Jag tänker ha mitt eget förstamajtåg här hemma och inte ska jag köpa någon majblomma heller!!!!!


Kommentarer
Postat av: Me

Adressen till Sydsvenskas artilel om majblommans tillverkning! http://www.sydsvenskan.se/sverige/article427109/16-ore-att-tillverka---10-kr-att-kopa.html

2010-05-01 @ 09:33:03
Postat av: monke

Jag tänker inte köpa majblomman i år efter jag har läste detta, vilken tur att jag inte har hunnit köpt någon, Tack..

2010-05-01 @ 22:50:16
Postat av: Lena

Låter helt vansinnigt! Vi får fira maj när jag kommer till dig!! Grodprinsen är special till värdinnan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0